Інтерв‘ю голови Вінницької обласної партійної організації АПУ Сергій Гуцола на телеканалі «Вінниччина»

– Рейдерство в Україні сьогодні називають внутрішньою агресією. Створені «антирейдерські» штаби та комісії на сьогодні не є дієвим інструментом для боротьби з рейдерськими атакам. Як АПУ бачить вирішення проблеми, яка є сьогодні загрозливою для усієї України?
– Аграрна Партія України пропонує конкретні кроки для вирішення цієї проблеми, зокрема в законодавчому полі.
З цього приводу 23 січня на засіданні Політради Аграрної партії було прийнято Звернення до Президента України, прем‘єр-міністра, міністра внутрішніх справ, генерального прокурора, міністра юстиції та очільника Держгеокадастру, який нині є виконуючим обов‘язки.
Я був на цьому засіданні, тож хотілось поділитись деякими особистими враженнями. Поштовхом для зустрічі стали доволі сумні події – у Запорізькій області була спроба рейдерського захоплення двох сільськогосподарських підприємств. Не допустити рейдерську атаку вдалось завдяки зусиллям однопартійців з Кіровоградщини, де ще влітку, після масштабних подій, які сколихнули усю Україну, було створено «Аграрну самооборону». Такі загони нині створюють і в Запорізькій області.
Спільними зусиллями аграріям вдалося зупинити «тітушок» на цих підприємствах. Та на загальнодержавному рівні питання протидії земельному рейдерству залишається нерозв’язаним. До того ж силовий варіант, безумовно, не можна вважати прийнятним, якщо говорити про нього у перспективі.
– Але ж «тітушки» приходять на підприємство вже на завершальному етапі, маючи на руках відповідні папери.
– Саме так. Аграрії, які потерпають від рейдерського свавілля, констатують, що злочинцям підіграють нечисті на руку нотаріуси, держреєстратори, судді, чиновники Держгеокадастру та Мін’юсту.
– Які найрозповсюдженіші схеми шахрайства ви можете назвати?
– Рейдери постійно розширюють свій юридичний арсенал: це і фальсифікація документів, і створення штучної заборгованості. Об’єктом привласнення може стати врожай, цілісний майновий комплекс, земельна ділянка тощо.
Вже потім застосовують травматичну й вогнепальну зброю і навіть гранати.
– Як ви оцінюєте останні «антирейдерські» зміни до законодавства?
– Я б сказав, що вони мали певний негативний вплив. Я б оцінив спроби влади , як «засобами пожежогасіння». Основними причинами рейдерства залишаються відсутність в Україні дієвої системи гарантування права власності, корупція в органах виконавчої влади, а також у правоохоронній та судовій системах.
ВИМОГИ
Ми вимагаємо усунути першопричини рейдерства. Зокрема, внести зміни в законодавство, які зобов’яжуть реєстраторів та нотаріусів під час реєстраційних дій перевіряти реєстраційну історію об’єкта, проводити реєстрацію переходу права власності на цілісні земельно-майнові комплекси лише у присутності попереднього власника.
Реєстратори та нотаріуси повинні перевіряти наявність прав оренди земельних ділянок, зареєстрованих до 1 січня 2013 року, за даними ДЗК та паперових носіїв. Адміністративна та кримінальна відповідальність усіх причетних до несанкціонованого заволодіння активами й нерухомістю підприємств має бути посилена.
Ми також вимагаємо об’єднати реєстри нерухомості, бізнесу та судових рішень, завершення в найкоротший термін формування Державного земельного кадастру. Окрім цього Аграрна партія вимагає посилити вимоги до роботи Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України та запровадити персональну відповідальність її членів.
– Нещодавно Прем’єр-міністр України повідомив про початок вже в лютому місяці процесу передачі земель за межами населених пунктів у власність об’єднаних територіальних громад? Як Ви можете прокоментувати цю заяву?
– Володимир Гройсман був одним з тих, хто ініціював децентралізацію в 2014 році, та він чудово розуміє, що передачу земель неможливо зробити законно без внесення відповідних законодавчих змін до чинних нормативних актів.
У нас є норми Конституції України, згідно з якими центральні органи виконавчої влади розпоряджаються землями державної власності, а місцеві органи самоврядування – комунальної. Землі за межами населених пунктів, за які йде мова, належать до категорії державних земель. У Земельному кодексі прописано такі ж положення. Відповідно без прийняття закону ці норми скасувати не можливо.
Звичайно, питання передачі земель за межами населених пунктів в розпорядження ОТГ дуже важливе, однак вирішувати його потрібно у законний спосіб. Потрібен комплексний законопроект, який врегулює проблему. Ті ж ініціативи, які зараз є в парламенті, на це не здатні.
– Про який законопроект йде мова, і які саме прогалини ви в ньому бачите.
– Я маю на увазі, законопроект №7363, який було розроблено на основі п’яти проектів закону, раніше зареєстрованих у Верховній Раді. Він має суперечливі норми.
Зокрема йдеться про те, що частину земель пропонується передати в розпорядження ОТГ, а частину – райдержадміністрацій, що суперечить Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Є в законопроекті й інші колізії, зокрема, хто контролюватиме використанням земель. Певні статті передбачають передання контролю органам виконавчої влади місцевого самоврядування, а інші – обласним держадміністраціям.
Виходить, одна норма суперечить іншій. Розробники законопроекту обіцяють усунути це, коли закон пройде перше читання. Але на користь кого буде передано контроль – можна лише здогадуватися. Однозначно, все це роблять задля посилення президентської вертикалі.
Повертаючись до боротьби з рейдерством зазначу, що в законопроекті №7363 відсутні реальні кроки з подолання земельного рейдерства, які заявлені у Пояснювальній записці до нього.
На завершення хочу сказати, що нині Україні потрібна не імітація боротьби з рейдерством, а конкретні заходи та дії, які унеможливлять його експансію в майбутньому.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *