Минулого тижня Кабінет Міністрів прийняв постанову, що запускає передачу сільгоспземель за межами населених пунктів у власність об’єднаних територіальних громад. Про це розповів перший заступник міністра аграрної політики і продовольства України Максим Мартинюк, передає HBБизнес.

Процес передачі близько 760 тис. га від Держгеокадастру, який від імені держави управляє держземлі, до ОТО офіційно стартував з 1 лютого. У зв’язку з цим у представників найрізноманітніших професійних і політичних груп, учасників агросектору та земельних відносин виникає багато питань, які ми постараємося максимально швидко зняти. Нижче — основні з них.

Основні нормативні актів три: 1. Земельний кодекс, стаття 117, яка так і називається: «Передача земельних ділянок державної власності за у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності за у державну власність»; 2. Власне, постанова Кабміну, яка зобов’язує Госгеокадастр провести таку передачу в частині земель ОТО; 3. Закон про місцеве самоврядування, стаття 26, яка регламентує обов’язкове узгодження дій Госгеокадастра з органом місцевого самоврядування в перехідний період передачі земель», — каже він.

За його словами, в цілому механізм схожий на процедуру передачі землі громадянам, наприклад учасникам АТО, тільки приймаючою стороною виступає об’єднана територіальна громада.

Передача земель здійснюється за заявницьким принципом. Це означає, що рада ОТО на сесії повинен прийняти рішення про звернення до Держгеокадастру про передачу земель у комунальну власність, подати таку заяву за адресою. На фініші процесу — підписати акт-прийому передачі та з цим документом звернутися до державного реєстратора майнових прав для реєстрації комунальної власності на ці ділянки. Я б рекомендував почати з підписання меморандуму з головним управлінням Держгеокадастру, в якому узгодити всі кроки і терміни по передачі земель», — пояснює Мартинюк.

На його думку, децентралізація — це затверджена державна політика, ця реформа одна з найбільш успішних в країні, і Уряд незмінно демонструвало прихильність цьому курсу. Примушувати до об’єднання «зверху» було б неправильно, та й просто неможливо, але можна створити стимули, які зроблять сільради зацікавленими у формуванні ОТО. Тому Кабмін розглядає передачу земель як один із стимулів до об’єднання.

Тривалість процесу залежить від кількох факторів, в першу чергу — від кількості неінвентарізірованних земель на території ОТО. Значна площа таких неоформлених земель є на території Сумської, Житомирської, Чернігівської та Дніпропетровської областей. І навпаки, ситуація близька до оптимальної в Закарпатській, Чернівецькій і Вінницькій областях. В середньому, для окремо взятої ОТО процедура займе близько двох місяців. Але оскільки процеси будуть запаралеллени, то в масштабах країни передача земель відбуватиметься зі швидкістю 72 ОТО / місяць. Зрозуміло, що в Дніпропетровській області, де сформовано 56 ОТО, інтенсивність роботи буде вище, ніж, наприклад, в Закарпатській, де є поки тільки 6 об’єднаних територіальних громад. Загальнонаціональний дедлайн — 31 грудня 2018 року», — розповідає він.

Мартинюк повідомив, що після дискусій і консультацій з Асоціацією ОТО, було прийнято рішення здійснити інвентаризацію за рахунок державного бюджету. Важливе уточнення — в інвентаризації потребує лише незначна частина з 760 тис. га, що підлягає передачі у власність ОТО.

Істотно розширюється ресурсна база, якій місцеві органи влади зможуть розпорядитися на користь жителів. Умовно кажучи, сільрада краще розуміє, що пріоритетною — передати певну ділянку в оренду фермеру або пристосувати його під суспільне пасовище. Саме необхідність розширити повноваження ОТО в частині управління землями була основною ідеологічною підосновою рішення про передачу. Звичайно, отримання у власність земель за межами населених пунктів — лише перший етап організації грамотного управління ними. Наступним кроком має стати розробка містобудівної документації на ці землі і визначення планів розвитку цих територій. Держгеокадастр і так розігнав на аукціонах середню ставку оренди до середньорічних 14,74%, тому пікоподібного зростання вартості оренди після зміни власника земель я не очікую. Вони завершуються, але остаточне рішення приймається з обов’язковим погодженням з представниками відповідної громади в формі рішення ради ОТО», — додає перший заступник міністра аграрної політики і продовольства України Максим Мартинюк.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *